فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تعداد بازدید: ۳۴۲۲
کد خبر: ۱۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

سعود شجاعی پسری از ایران قبل از این هم با ضرباتی مرگبار از این دست، دروازه‌بان‌ها را به شیرجه‌های بلند و بی‌حاصل وادار کرده بود.

 فصل 2012-2013 لالیگا. احسان محمدی؛ به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبالTدقیقه 87 بازی لوانته – اوساسونا. نتیجه صفر – صفر. پشت محوطه جریمه لوانته در زاویه کور زمین، توپ به بازیکن شماره 8 رسید. نفر اول را با یک حرکت تکنیکی از پیش رو برداشت، نفر دوم را با یک دریبل کشویی از سر راه برداشت و بدون دور خیز با یک ضربه داخل پای فنی توپ را به قعر دروازه لوانته فرستاد. قعر دروازه «کیلور ناواس» دروازه‌بانی که بعدها در رئال مادرید و پاریسن ژرمن به هم افتخارات ممکن در اروپا رسید. پشت پیراهن بازیکن شماره 8 نوشته شده بود: مسعود!

این یک گل تصادفی نبود. مسعود شجاعی پسری از ایران قبل از این هم با ضرباتی مرگبار از این دست، دروازه‌بان‌ها را به شیرجه‌های بلند و بی‌حاصل وادار کرده بود. گل شجاعی به لوانته یکی از بهترین گل‌های آن فصل لالیگا شد. هنوز هم دیدنش لذت‌بخش است، چیزی شبیه ضربه‌های نرم و فنی رونالدینیو یا دنیس برگمپ به توپ.

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

مسعود شجاعی متولد خرداد 1363 است. صادره از شیراز. اما جادوی ساق‌هایش را از آبادان دارد. همراه برادرش محمود که مثل خودش عصاره تکنیک است، در جوانان نفت و سایپا بازی کرد، خیلی زود برای بزرگسالان این دو تیم به میدان رفت و ما اولین بار خونسردی ذاتی، دریبل‌های کشویی، پاس‌های ظریف و هنرمندانه و ضربه‌های میخکوب کننده و بدون دور خیزش را در سایپا دیدیم. سایپا با او تیم جذابتری بود.

بعد از سه سال درخشش در لباس نارنجی‌ها، سفرهای مارکوپولوی خوش تکنیک شروع شد. به الشارجه پیوست و از آنجا به اسپانیا پرواز کرد. همان تیمی که جواد نکونام دوست و همبازی‌اش در تیم ملی جاده را آسفالت کرده بود. مسعود اما با توپ دلبری‌ها کرد و جای خودش را در قلب اهالی پامپلونا محکم کرد. یکی از نمایش‌های درخشان او بازی مقابل اتلتیکو مادرید بود. مسعود هم پاس گل داد و هم مدافعان اتلتی را چنان در هم گره زد که دنبال توپ می‌گشتند، توپی که او با چند دریبل به تور رسانده بود. آنقدر خوش درخشید که در آن بازی حتی هواداران سرسخت مادریدی برایش دست زدند. ایستاده برای پسری دست زدند که از ایران آمده بود. بدون توپ کم حرف و محجوب و آرام بود، با توپ اما مهارناپذیر. انگار با نخی نامریی توپ را به مچ پایش بسته بودند. این را مدافعانی بهتر درک می‌کنند که او با پاهای هنرمندش جادویشان می‌کرد.

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

در لاس پالماس، الشحانیه و الغرافه هم خاطره‌ها ساخت، هواداران تراکتور و اهالی قائمشهر با حضور مسعود شجاعی در ترکیب تیم‌هایشان بود که دو شب فراموش‌نشدنی و تاریخی را در خیابان‌ها جشن گرفتند، دو قهرمانی در جام حذفی با هافبکی که کاپیتان تیم ملی بود.

او در فوتبال یونان هم سوپرکاپ را برد. برای پانیونیوس و آ.ا.ک بازی کرد و ...

قصه کاپیتان مسعود و تیم ملی اما پر از اشک و لبخند است. او 22 سال داشت که در جام جهانی 2006 آلمان با شماره 23 برای تیم ملی به میدان رفت. جایی لابه‌لای غول‌ها. برانکو ایوانکوویچ روی اسم‌های بزرگی خط کشید تا مسعود را با خودش به آلمان ببرد و به او بازی بدهد. تراش خوردن یک الماس جنوبی.

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

او ستاره ایران در مسیر جام جهانی 2010 بود. آن گل زیبا و هنرمندانه‌اش در تهران به عربستان با بدشانسی پرپر شد. درست مثل گلی که به کره جنوبی در آخرین دیدار زد ولی باز هم یک مساوی دیرهنگام ما را از جام جهانی آفریقای جنوبی دور کرد ... چه روز تلخی بود، چه روزگار تلخی بود. حیف شد کاپیتان مسعود، حیف!

کارلوس کی‌روش درست مثل برانکو و علی دایی به آقا مسعود اعتماد کرد. او در صعود به جام جهانی برزیل نقشی کلیدی داشت، همانطور که بازوبند کاپیتانی را در پیروزی 1-0 مقابل مراکش در جام جهانی روسیه به بازویش بست. مسعود شجاعی در سه جام جهانی و سه جام ملت‌ها برای ایران بازی کرد، 15 سال مربیان مختلف به او اعتماد کردند و پیراهن تیم ملی را پوشید و اگر مصدومیت‌های رنج‎‌آور نبود تعداد بازی‌های ملی‌اش روی 87 نمی‌ماند، حتماً به باشگاه صدتایی‌ها اضافه می‌شد.

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

کاپیتان مسعود فقط مرد درون زمین نیست، هر جا لازم شد کنار مردم ایستاد. وقتی از جام جهانی برگشت، خوزستان گرفتار بحران آب بود. او در کمپین‌های مختلف برای جلب توجه عمومی به موضوع آب شرکت کرد، تصاویری از کاپیتان تیم ملی در آرشیوها هست که زیر آفتاب داغ در نصب مخازن بزرگ آب به روستاهای دور به مردم کمک می‌کند، در کارهای خیریه بدون هیاهو شریک و سهیم بود و البته که یک حجب و حیایی خوزستانی داشت و دارد که هرگز اجازه نداد به زندگی نمایشی پیش چشم رسانه ها رو بیاورد ... تولدت مبارک کاپیتان مسعود! ممنون برای همه لحظاتی که دل مردم ایران را با بودنت گرم کردی.

 تولدت مبارک کاپیتان مسعود!

قاب خاطرات
گزارش تصویری
ویدئوها
آخرین اخبار

پیام تسلیت فدراسیون

پیام تسلیت فدراسیون

پیام تسلیت فدراسیون

اعلام ورزشگاه محل برگزاری سه مسابقه خانگی آبی پوشان

حضور تیم ملی جوانان ایران بر مزار شهدای گمنام

اعلام زمان برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتسال

جریمه ۲ میلیارد تومانی ویسی به دلیل مصاحبه غیرفنی

حضور داوران ایرانی در دوره های آکادمی آسیا

صدور قرار دستور موقت برای مربی تیم فوتسال فرداد بازرگانی کاشمر

نظارت شکوری در فینال جام باشگاههای فوتبال بانوان آسیا

پربازدیدترین ها

قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت های زیر 23 سال آسیا

مجمع عمومی سالیانه هیات فوتبال استان کرمان برگزار شد

داوران هفته بیست و پنجم لیگ برتر مشخص شد

اسامی داوران هفته بیست و نهم لیگ دسته اول اعلام شد

داوران ایرانی دیدار فینال جام ملت های زیر ۲۳ سال آسیا را سوت زدند

تصاویری از جشن قهرمانی تیم ملی فوتسال در مسابقات جام ملت های آسیا

داوران هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال مشخص شدند

تاریخ سازی تیم ملی افغانستان با صعود به جام جهانی

تغییر داور چهارم یک بازی هفته بیست و پنجم لیگ برتر

تصاویری از دوره دانش افزایی داوران فوتبال ساحلی